Deelvervoer houdt in dat er auto’s zijn, maar ook scooters en fietsen die door iedereen gebruikt kunnen worden.
In Amersfoort wordt deelvervoer als de beste oplossing gezien voor parkeerproblemen naast het beleid van het verstrekken van parkeervergunningen. Op zich een goed alternatief voor het privé- bezitten van een auto en het is natuurlijk ook een nobel streven om auto’s zoveel mogelijk uit het straatbeeld te weren en de straten autoluw te maken. Dat gebeurt bijvoorbeeld al in de binnenstad waardoor de voetganger plezierig kan wandelen in het centrum.
De vraag is alleen : zullen veel mensen gebruik gaan maken van deelauto’s ? Het lijkt erop dat er wordt aangenomen dat dat gaat gebeuren en dat daarom er minder parkeerplekken nodig zijn in de nieuwbouwprojecten. Dat is mij veel te kort door de bocht.
Er is nu een proef gaande in het Hogekwartier met deelmobiliteit (ook wel MaaS genoemd, Mobility as a service) die mislukt is. Het blijkt dat mensen maar sporadisch gebruik maken van deelauto’s .Mensen die dat wel doen, doen het maar af en toe en zijn intrinsiek gemotiveerd om het milieu te sparen. Dus waarom zou het gebruik van deelauto’s bij andere nieuwbouwprojecten dan wel een succes worden?
Uit de reacties die vaak onder krantenartikelen over dit onderwerp staan, blijkt dat de meeste mensen de vrijheid waarderen en koesteren dat ze op elk moment in hun eigen auto kunnen stappen. Corona heeft daarbij nog een extra stimulans gegeven om liever met de eigen auto dan met ander vervoer te reizen. Een enkele keer wordt als argument genoemd dat het goedkoper is dan het rijden en hebben van een eigen auto ; maar geldt dat ook bij weinig of bij veel gebruik? Er zijn veel vragen . Ik ben er niet van overtuigd dat kopers van nieuwbouwhuizen nu massaal aan het deelvervoer zullen gaan. En om er vanuit te gaan dat deelvervoer de norm wordt , kan in mijn ogen gaan zorgen voor grote problemen straks : Parkeeroverlast in de nieuwbouwwijken maar ook in de straten en wijken daar omheen. Of zijn er andere plannen: is het opzet om het in de soep te laten lopen? Is het een plan om in alle wijken in Amersfoort vergunning parkeren te gaan toepassen? Dat brengt immers geld in het gemeentelaatje.
Het zijn wat mijmeringen . Hoe zou het zijn als je een parkeerplaats kan kopen bij je huis? Misschien moeten we naar een systeem waarin parkeerplaatsen net als huizen gekocht kunnen worden. Misschien dat mensen dan meer nadenken over of ze een eigen auto willen of toch liever een auto willen delen met mensen uit hun buurt.
Noëlle Sanders, lijst 15, nummer 1